Hivatalos: Szabályos a vitatott diffúzor
Az FIA hivatalosan is megerősítette, hogy a Fellebbviteli Bíróság szabályosnak minősítette a Brawn GP, a Toyota, és a Williams istálló diffúzorát. Ez pedig azt jelenti, hogy a többieknek mielőbb elő kell állniuk egy hasonló elrendezéssel, amennyiben nem akarnak lemaradni.
Azt követően, hogy tegnap meghallgatta az ügyben érintett feleket, az FIA Fellebbviteli Bíróság szerdán délelőtt kihirdette ítéletét, miszerint kielégíti a szabályokat a dupla diffúzor néven emlegetett elrendezés.
Bár a riválisok mindent megtettek annak érdekében, hogy meggyőzzék a bíróságot ennek ellenkezőjéről, az ítélőtábla hosszas tanácskozás után úgy döntött, igazat ad az ausztrál és a maláj sportfelügyelőknek – akik korábban már legálisnak minősítették az elemet –, így visszadobta a Ferrari, a Red Bull Racing, a Renault, a BMW Sauber, és a McLaren fellebbezését.
"Az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság ügy döntött, hogy visszautasítja a Stewardok március 26-án, a 2009-es Ausztrál Nagydíjon hozott 16-os, és 24-es számú döntése ellen benyújtott fellebbezéseket. A hallott érvelések, és a bizonyítékok alapján, a bíróság úgy ítélte meg, hogy a Stewarok helyesen jártak el, mikor a szóban forgó autókat szabályosnak minősítették" – állt az FIA közleményében.
Mindez pedig azt jelenti, hogy a többi hét csapatnak gőzerővel rá kell állnia arra, hogy kifejlessze saját dupla diffúzorát, ugyanis annak használata komoly előnyökkel jár, elég csak megnézni az első két futam végeredményét.
A Ferrari, a Red Bull, és a BMW már korábban jelezte, hogy nem vár a bíróság ítéletére, és megkezdte az új elrendezés fejlesztését, mert nem engedheti meg magának, hogy futamokat várjon annak bevetésével, ha azt legálisnak minősítik – ahogy végül történt.
A Renault jogi képviselője azt is elhintette, hogy a francia gárda már a télen elkezdte fejleszteni saját "trükkös" diffúzorát, ám azt az FIA kérésére leállította. Most viszont, hogy legálisnak minősítették az elemet, előveheti a terveket, és akár már a hétvégén megrendezésre kerülő Kínai Nagydíjon bevetheti annak egy kezdetleges verzióját.
A legtöbb csapat viszont vélhetően csak az európai szezon első állomásán, a májusi Spanyol Nagydíjon fogja használni az elemet, de az is lehet, hogy csak később, mert annak beszereléséhez teljesen át kell alakítani az autó hátsó részét, a felfüggesztéstől kezdve a váltó csomagolásáig.
Ez idő alatt viszont a "diffúzoros" csapatok akár olyan előnyre is szert tehetnek, amit már alig, ha tudnak időben behozni az ellenfelek, és ahogy arra többen már céloztak is, nem kizárt, hogy a mai döntéssel eldőlt az idei világbajnokság.
Sokan a FOTA (forma-1-es csapatok szövetsége) Technikai Munkacsoportjának vezetőjeként is tevékenykedő Ross Brawnt kritizálják a kialakult helyzet miatt, aki nem mutatott rá a szabályokban megbúvó kiskapukra, és azokat kihasználva jutatta élre csapatát.
A brit szakember azonban kikérte magának a vádakat, és elmondta, hogy még tavaly márciusban felajánlotta a többieknek, hogy tisztázzák a több helyen nem egyértelmű szabályokat, de akkor abból nem kértek az ellenfelek.
Miért is szabályos a vitatott elrendezés?
A három riválist azzal vádolták a többiek, hogy nem a szabályok szellemében járt el új autója tervezésekor, és kihasználva egy, a regulákban megbúvó kiskaput, oly módon alakította ki hátsó törésstruktúráját, hogy diffúzora nagyobb leszorító erőt tudjon generálni.
Mindez pedig szemben áll a szabályok szellemével, ugyanis a szövetség az idei évben is úgy alakította ki a technikai regulákat, és olyan megszorításokat léptetett életbe, hogy a biztonság fokozása érdekében, tovább lassítsa a versenygépeket.
Ennek érdekében a diffúzor megrövidült a tavalyi évhez képest, ami miatt a korábbinál jóval kisebb leszorító erő generálására képes.
Igen ám, de a szóban forgó csapatok úgy alakították ki a karosszéria hátsó részét, hogy toldalék elemekkel, és nyílásokkal (amik nem képezik a padlólemez részét, így a megszorítások sem vonatkoznak rá) mintegy virtuálisan meghosszabbították a diffúzort, így több csatornán kerülnek elvezetésre az autó alatti légáramlatok, ezzel növelve a leszorító erőt a hátsó tengelyen.
|