Hivatalos: Szablyos a vitatott diffzor
Az FIA hivatalosan is megerstette, hogy a Fellebbviteli Brsg szablyosnak minstette a Brawn GP, a Toyota, s a Williams istll diffzort. Ez pedig azt jelenti, hogy a tbbieknek mielbb el kell llniuk egy hasonl elrendezssel, amennyiben nem akarnak lemaradni.
Azt kveten, hogy tegnap meghallgatta az gyben rintett feleket, az FIA Fellebbviteli Brsg szerdn dleltt kihirdette tlett, miszerint kielgti a szablyokat a dupla diffzor nven emlegetett elrendezs.
Br a rivlisok mindent megtettek annak rdekben, hogy meggyzzk a brsgot ennek ellenkezjrl, az tltbla hosszas tancskozs utn gy dnttt, igazat ad az ausztrl s a malj sportfelgyelknek – akik korbban mr leglisnak minstettk az elemet –, gy visszadobta a Ferrari, a Red Bull Racing, a Renault, a BMW Sauber, s a McLaren fellebbezst.
"Az FIA Nemzetkzi Fellebbviteli Brsg gy dnttt, hogy visszautastja a Stewardok mrcius 26-n, a 2009-es Ausztrl Nagydjon hozott 16-os, s 24-es szm dntse ellen benyjtott fellebbezseket. A hallott rvelsek, s a bizonytkok alapjn, a brsg gy tlte meg, hogy a Stewarok helyesen jrtak el, mikor a szban forg autkat szablyosnak minstettk" – llt az FIA kzlemnyben.
Mindez pedig azt jelenti, hogy a tbbi ht csapatnak gzervel r kell llnia arra, hogy kifejlessze sajt dupla diffzort, ugyanis annak hasznlata komoly elnykkel jr, elg csak megnzni az els kt futam vgeredmnyt.
A Ferrari, a Red Bull, s a BMW mr korbban jelezte, hogy nem vr a brsg tletre, s megkezdte az j elrendezs fejlesztst, mert nem engedheti meg magnak, hogy futamokat vrjon annak bevetsvel, ha azt leglisnak minstik – ahogy vgl trtnt.
A Renault jogi kpviselje azt is elhintette, hogy a francia grda mr a tlen elkezdte fejleszteni sajt "trkks" diffzort, m azt az FIA krsre lelltotta. Most viszont, hogy leglisnak minstettk az elemet, elveheti a terveket, s akr mr a htvgn megrendezsre kerl Knai Nagydjon bevetheti annak egy kezdetleges verzijt.
A legtbb csapat viszont vlheten csak az eurpai szezon els llomsn, a mjusi Spanyol Nagydjon fogja hasznlni az elemet, de az is lehet, hogy csak ksbb, mert annak beszerelshez teljesen t kell alaktani az aut hts rszt, a felfggesztstl kezdve a vlt csomagolsig.
Ez id alatt viszont a "diffzoros" csapatok akr olyan elnyre is szert tehetnek, amit mr alig, ha tudnak idben behozni az ellenfelek, s ahogy arra tbben mr cloztak is, nem kizrt, hogy a mai dntssel eldlt az idei vilgbajnoksg.
Sokan a FOTA (forma-1-es csapatok szvetsge) Technikai Munkacsoportjnak vezetjeknt is tevkenyked Ross Brawnt kritizljk a kialakult helyzet miatt, aki nem mutatott r a szablyokban megbv kiskapukra, s azokat kihasznlva jutatta lre csapatt.
A brit szakember azonban kikrte magnak a vdakat, s elmondta, hogy mg tavaly mrciusban felajnlotta a tbbieknek, hogy tisztzzk a tbb helyen nem egyrtelm szablyokat, de akkor abbl nem krtek az ellenfelek.
Mirt is szablyos a vitatott elrendezs?
A hrom rivlist azzal vdoltk a tbbiek, hogy nem a szablyok szellemben jrt el j autja tervezsekor, s kihasznlva egy, a regulkban megbv kiskaput, oly mdon alaktotta ki hts trsstruktrjt, hogy diffzora nagyobb leszort ert tudjon generlni.
Mindez pedig szemben ll a szablyok szellemvel, ugyanis a szvetsg az idei vben is gy alaktotta ki a technikai regulkat, s olyan megszortsokat lptetett letbe, hogy a biztonsg fokozsa rdekben, tovbb lasstsa a versenygpeket.
Ennek rdekben a diffzor megrvidlt a tavalyi vhez kpest, ami miatt a korbbinl jval kisebb leszort er generlsra kpes.
Igen m, de a szban forg csapatok gy alaktottk ki a karosszria hts rszt, hogy toldalk elemekkel, s nylsokkal (amik nem kpezik a padllemez rszt, gy a megszortsok sem vonatkoznak r) mintegy virtulisan meghosszabbtottk a diffzort, gy tbb csatornn kerlnek elvezetsre az aut alatti lgramlatok, ezzel nvelve a leszort ert a hts tengelyen.
|