A Williamsek Räikkönen előtt nyerték az év első edzését
Vége az izgatott várakozásnak, Melbourne-ben az első szabadedzéssel kezdetét vette a 2009-es Forma-1-es világbajnoki idény. Az első erőfelmérőt a hajrára begyorsuló Williams-pilóták nyerték a ferraris Kimi Räikkönen valamint a jó formát mutató Brawn GP-s Rubens Barrichello előtt. Lewis Hamilton 16. lett.
Napos, száraz, de az Ausztráliában megszokottól valamivel "hűvösebb" időben rajtolt el az idei szezon első szabadedzése, mivel a hőmérséklet csak 18 fok körül tetőzött. Igaz, erre számítani is lehetett, hiszen az előrejelzések sem jósoltak kánikulát.
A bokszutca kijáratát először Robert Kubica szelte, így a magyar idő szerint péntek hajnali fél háromkor (ekkor kezdődött a tréning) pályára hajtó lengyel indította útjára a tizenhét futamból álló 2009-s évadot.
Ennek aztán a későbbiekben már semmi jelentősége nem volt. Az első percekben többen is megtették installációs köreiket, az évad első hivatalos, mért köre pedig az idei egyetlen újonc, Sébastien Buemi neve mellé került. A fiatal svájci 1:41.493-mal kezdett, de a Toro Rosso versenyzője kint maradt még néhány körre, és természetesen folyamatosan faragott ezen eredményéből.
Bő fél óra elteltével Kimi Räikkönen állt az élre, a ferraris jócskán rávert Buemire. Sebastian Vettel idénye viszont nem indult túl jól, a német Red Bull RB5-ösében a hidraulika ugyanis felmondta a szolgálatot, a német így a pálya mellett fejezte be a tréninget, mindössze négy körrel a háta mögött.
Räikkönentől a Brawn GP autójával Jenson Button, majd a mclarenes Heikki Kovalainen is átvette a vezetést, 40 perccel a leintés előtt viszont Rubens Barrichello vette át a vezetést 1:27.743-mal. Ebből a leírásból is kiderül, hogy a Brawn GP autói Ausztráliában is a spanyolországi teszteken mutatott remek formájukat hozták, vagyis valóban nem szabad őket figyelmen kívül hagyni a hétvégén.
Lewis Hamilton viszont nem tudott az élmezőnybe ugrani, ami már csak azért is meglepő, mert csapattársa, a már említett Kovalainen lényegesen jobb tempót diktált. Az első pénteki edzés után azonban még hiba lenne bárkinek, illetve bármelyik istállónak a formájával kapcsolatban végleges véleményt formálni, így az aktuális világbajnokot se írjuk le.
Már csak fél óra volt hátra, amikor Räikkönen visszavette a vezetést, és már úgy tűnt, a finn meg is nyeri az év első szabadedzését, ám az utolsó percben Nico Rosberg és Nakadzsima Kazuki is beugrott elé. Rosberg és a ferraris világbajnok hat századmásodpercen belül végzett egymáshoz képest, a negyedik helyezett Barrichello viszont már fél másodpercen kívülre került a Williams német idejéhez képest.
A rutinos brazilt a McLaren-Mercedest vezető Heikki Kovalainen, majd Jenson Button követte a másik BGP 001-es modellel (Brawn GP). A hetedik helyezett Felipe Massa kis híján egy teljes másodpercet kapott saját csapattársától, Kimi Räikkönentől, de ennek mint már feljebb fejtegettük, még nem sok jelentősége van.
A legjobb tízben fejezte be az első szabadedzést Timo Glock (Toyota), Adrian Sutil (Force India) és Fernando Alonso (Renault). A két BMW Sauber, Nick Heidfeld és Robert Kubica csak a 11. és 13. legjobb idő birtokosaként került fel az eredménylistára, de emlékezhetünk, a német-svájci istállónak tavaly is a péntek volt a leggyengébb napja a versenyhétvégéken.
A téli teszteredmények alapján a legtöbben nem sok reményt fűztek a McLaren jó szerepléséhez, amit a vb-címvédő Lewis Hamilton a 16. helyével igazolt is. A britre azonban már csak márkatársa másfél másodperccel jobb ideje miatt sem lehet legyinteni.
A mezőny legszorgalmasabb tagja egy újonchoz illően Buemi lett, aki rögtön meg is verte a másik Toro Rossót vezető Sébastien Bourdais-t, sőt, 15. helye és a hozzá tartozó eredmény is abszolút jónak tekinthető a debütáló svájcitól.
A Red Bull Racing viszont meglehetősen gyengén kezdett, Vettelt már említettük, de - vélhetően szintén műszaki probléma miatt - Mark Webber is csak hét kört tehetett meg.
És ha már a körök szóba kerültek. Az első szabadedzésen nem volt nagyobb a forgalom, mint azt az elmúlt években megszokhattuk, holott nem ezt várta az ember, mivel idéntől már a fejlesztéseket is pénteken kell elvégezniük a csapatoknak, ugyanis szezon közben nem tesztelhetnek már. Persze a későbbi futamokon biztosan aktívabb lesz a mezőny, hiszen Ausztrália előtt néhány nappal még mindenki szabadon tesztelhetett Európában, ráadásul az a tény, hogy egy pilóta összesen nyolc motort használhat idén, szintén fékező tényező lehetett.
Ahogyan arra számítani lehetett, a poros, éppen emiatt még meglehetősen csúszós aszfalton sokat kellett gépészkedniük a pilótáknak, de néhányan már csak a pálya mellett tudták összeszedni autóikat. Komoly incidens azonban szerencsére nem volt.
A program 6 óra 30 perckor a második szabadedzéssel folytatódik Melbourne-ben.
Ausztrál Nagydíj 1. szabadedzés |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:26.687 |
|
19 |
2. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:26.736 |
+0.048 |
21 |
3. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:26.750 |
+0.062 |
24 |
4. |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:27.226 |
+0.539 |
21 |
5. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:27.453 |
+0.766 |
15 |
6. |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:27.467 |
+0.780 |
12 |
7. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:27.642 |
+0.955 |
24 |
8. |
Timo Glock |
Toyota |
1:27.710 |
+1.023 |
24 |
9. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:27.993 |
+1.306 |
20 |
10. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:28.123 |
+1.436 |
16 |
11. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:28.137 |
+1.450 |
20 |
12. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:28.142 |
+1.455 |
21 |
13. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:28.511 |
+1.824 |
22 |
14. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:28.603 |
+1.916 |
16 |
15. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:28.785 |
+2.098 |
27 |
16. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:29.042 |
+2.355 |
18 |
17. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:29.081 |
+2.394 |
7 |
18. |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:29.461 |
+2.774 |
25 |
19. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:29.499 |
+2.812 |
21 |
20. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:32.784 |
+6.097 |
4 |
|