Raikknennek fekszenek a slick gumik
A Ferrari csapatmenedzsere, Luca Baldisserri legutbb adott interjjban elmondta, hogy Kimi Raikknen szmra kedvez lehet a slick gumik visszatrse, mert azok kivlan fekszenek vezetsi stlusnak. A szakember tovbb a Ferrari eltt ll kihvsokrl is beszlt.
Az idei vben szmos j szably kerl bevezetsre: vltozik az autk aerodinamikja, bevetsre kerl a kinetikus energiatrol rendszer (KERS), s visszatrnek a slick gumik a Forma-1-be.
Utbbi pedig – a Ferrari csapatmenedzsere szerint – nem is jhetett volna jobbkor a tavalyi vben igencsak kszkd Raikknen szmra, akinek fekszenek majd az j abroncsok.
"Igen nagy a klnbsg a lgy s a kemny keverk abroncsok kztt. ppen ezrt knnyebb lesz dntst hoznunk ezen a fronton, ugyanakkor jval nehezebb lesz kezelni a gumihelyzetet" – mondta Baldisserri az olasz La Stampa c. lapnak.
"Arrl sem szabad megfeledkeznnk, hogy a kvetkez idnyben is mindkt keverket fel kell hasznlnunk a versenyeken. Az viszont pozitvum, hogy Raikknen jl rzi magt az j gumikon: az autnak kisebb a leszort ereje, m jval kiszmthatbb. A vltozsok az malmra hajthatjk a vizet."
Az j szablyok a kltsgek cskkentse mellett, az elzsek szmnak nvelse rdekben kerltek bevezetsre. A Ferrari szakembere gy gondolja, hogy elviekben valban knnyebb lesz az elzs a kvetkez idnyben, m attl tart, tovbbra is azok maradnak az len, akik mr eddig is ott voltak.
"Val igaz, hogy az j aerodinamikai szablyoknak ksznheten, az eddiginl knnyebb lesz szlrnykban vezetni, ami elsegtheti az elzseket" – magyarzta. "Viszont a gond azzal van, hogy valaki bekerljn az eltte halad szlrnykba."
"Mikor az autk teljestmnye kzel azonos, akkor valban hatalmas kihvs, s igazi kzdelem lesz, viszont fl, hogy a drasztikus vltozsok miatt, tovbbra is azok a csapatok maradnak az len, melyek eddig is ott voltak. A nagyobb csapatoknak jval tbb az erforrsuk, gy gyorsabban megtallhatjk a legmegfelelbb megoldsokat, azonban ez nem mindig igaz."
A csapatok szmra taln a KERS bevezetse jelenti a legnagyobb kihvst, ami mr eddig sok borsot trt a rsztvevk orra al. A Ferrari tbbszr megerstette, hogy le van maradva az j rendszer fejlesztsvel, amit az is bizonyt, hogy eddig mg egyszer sem vitte plyra az j eszkzt, mikzben a BMW mr jnius ta teszteli azt.
Az olaszok jv htfn mutatjk be j autjukat, melyben mr helyet kap a hibrid rendszer, gy annak els plyatesztjre janur 12-n, kzvetlenl az F2009-es bemutatja utn kerl majd sor Fioranban – legalbbis az eddigi tervek szerint.
"A tesztpadon mr mkdik a modell, s mrhet teljestmnybeli elnyt jelent. Hamarosan beptjk az autba, s leteszteljk annak megbzhatsgt a plyn" – folytatta Baldisserri, aki azt is elmondta, hogy a szezonkzi teszttilalom miatt sokkal nehezebb dolguk volt/van/lesz a tli felkszlsi idszakban.
"Ahelyett, hogy csak az els nhny versenyre sszpontostannk, mrciusig az egsz szezonra fel kell kszlnnk, hiszen nem lesz lehetsgnk az idny kzben tesztelni. ppen ezrt az esetleges hibk kikszblsre csak minimlis id ll majd a rendelkezsnkre."
"Clunk az, hogy a lehet legjobb teljestmnyt elrjk. A cskkentett kltsgvetssel is ugyanazok a cljaink, m knytelenek voltunk a munkafolyamatot a nullrl kezdeni."
"Termszetesen voltak s vannak is mg problmink, nem tagadom. risi kihvs, azonban nyomaszt is, mert csakis a versenyhtvgk pnteki napjaink van lehetsgnk tesztelni. A piltknak pnteken kell letesztelnik azokat a megoldsokat, amiket az adott versenyen fognak hasznlni, ami borzalmasan nehz feladat" – tette hozz a Ferrari szakembere.
|