- A monzai teszteredmnyek adjk a beszlgetsnk apropjt. Massa van az len az els nap utn, szorosan a nyomban Kovalainen. Szmodra ez mit mond?
- Semmit. Ezekbl az vkzi tesztekbl szerintem nem szabad messzemen kvetkeztetseket levonni. Mert nem lehet tudni, hogy ki milyen jtst prbl ki, milyen fejlesztst tesztel. St, azt mondom, hogy szerintem a versenyhtvgn, pnteken sorra kerl szabadedzsek is ebbe a kategriba tartoznak. Hiszen br szabadedzsnek hvjk ezeket, igazbl tesztek. Ezeken mg korntsem olyan les a szituci, mint az idmrn, vagy a futamon.
- A mostani tesztek alapjn mire szmtasz Monzban, a futamon?
- Ezektl az eredmnyektl fggetlenl ott brmi megtrtnhet. Annyira gyors a plya, hogy az autk ptse nem jtszik dnt szerepet az eredmny alakulsban. Az egy er-plya. A verseny hetven-nyolcvan szzalkban padlgzzal nyomjk a piltk. Az aerodinamika nem szmt olyan sokat, mint ms plykon. Mert tudjuk jl, hogy az autversenyzs a kanyarokban dl el. Na, ebbl Monzban hrom komolyabb van. A tbbi inkbb sikn s abbl sincs sok. Itt a motorok ereje dnt majd. Mrpedig ebben a BMW s taln a Toyota is felnhet a Ferrari s a McLaren mell. St, ne feledkezznk meg Vettelrl sem. Az utbbi idben remekl teljestett, s ez a plya akr j is lehet a szmra.
- Fernando Alonso?
- Akr is. A Renault az idn nem tallja a j belltsokat. Nem tudja gy sszerakni az autit, mint a tbbiek. De egy olyan plyn, amelyen a lgterelket szinte vzszintesre lltjk, ez nem szmt. Akr a ktszeres vilgbajnok is nagyot alkothat. Hiszen biztos vagyok benne, hogy nem felejtette el az elmlt idszakban, hogyan kell vezetni. Ezt egy-egy idmrn rendre bizonytja is. Monza bizonyos tekintetben hasonlt Monte-Carlhoz. Igaz, pp az ellenkez oldalrl kzeltve a problmt. Ugyanis ott, a rendkvl szk, Formula-1-es autversenyzsre szinte teljesen alkalmatlan utckon kzelebb vannak egymshoz az autk, a piltk, mert nem lehet gy nyomni a gzpedlt, mint mshol. Monzban pedig nagyon kevs a kanyar, gy a mr emltett aerodinamika nem szmt annyit. Izgalmas futam lesz, az biztos.
- Ennyire ne szaladjunk elre. Elbb mg a Belga Nagydj kvetkezik. Mint vrsz Spa-tl?
- Ferrari-McLaren prharcot. Ott nem hiszem, hogy a tbbiek kzel tudnnak frkzni hozzjuk. Igaz, hogy az els szektor gyors, de utna sok kzpgyors kanyar van a plyban, ott pedig kijn majd az aut ptsbl add elny. Ebben a kt lcsapat a tbbiek eltt jr, ez szmomra egyrtelm. Persze amint az elmlt futamokon is lthattuk, brmi elfordulhat. Technikai sportrl van sz. Lttuk, hogy Mogyordon mi trtnt Hamiltonnal, vagy utna Massval, Rikknennel. ppen ettl olyan izgalmas a dolog. A tavalyi vhez hasonlan a vgletekig kilezett kzdelemre van kilts.
- Sokan gy tartjk, hogy ezt a vilgbajnoki cmet Hamilton mr csak elvesztheti.
- Nem rtek egyet ezzel. Egyltaln nem. Hat pont elnye van hat futamra. Ez semmi. Az egyetlen elnye, hogy neki nem kell megkzdenie sajt csapattrsval, Heikki Kovalainennel. Nem tudom, mi van a szerzdskben, de gyanthatan az, hogy a finnek nem nagyon kell trnie magt, hogy megelzze Hamiltont. A Ferrarinl viszont szemmel lthatan nem dntttk el, ki az els s ki a msodik szm pilta. Vagyis Massa s Rikknen egyms ell rabolja a pontokat. Habr szerintem vagy most, vagy a kvetkez futam utn el kell dntenik, kit segtenek. Nehz dnts, az biztos. Hiszen Massa jobban ll ht ponttal. Viszont Rikknen a vilgbajnoki cmvd.
- Aki szemmel lthatan mlyponton van.
- Mondja ezt a sajt. Ezzel a megllaptssal sem rtek egyet. Aki ilyen magassgokban van, azt, ha egyetlen pillanatra gyengesget, vagy rossz formt mutat, azonnal megtmadjk. Felrppent a hr, hogy a Ford szvesen ltn a rali vilgban a finn vilgbajnokot. Erre mindenki elknyvelte, hogy Rikknen szpen elmegy ralizni. Ez azrt szerintem nem gy megy. Azt is mondjk rla, hogy nem rdekli mr a gyzelem. Csudt nem! Akit vi hszmilli dollros szerzds kt a csapathoz, az nem engedhet meg magnak ilyesmit. Mg egy megjegyzs ezzel kapcsolatban. Aki valamilyen szinten komolyan vette a sportot a sajt letben, az pontosan tudja, hogy ennyi beletett munkt az ember nem hagy csak gy elveszni. Igen, Rikknennek most vannak nehzsgei, ez ktsgtelen. Tmadjk is rendesen. n pedig azt ltom rajta, hogy ezekre a krdsekre ugyanazzal a blazrt arccal mondja el, ki tudja hnyadik alkalommal, hogy nem rdekli az egsz. Prblja levenni magrl azt az iszony terhet, amelyet a sajt rak r.
- Ha nyomsrl beszlnk, akkor azt hiszem, nem tvedek, ha azt mondom, mindenkin risi van ebbl.
- gy bizony. Ettl olyan rdekes az egsz. Vge van az olyan idszakoknak, mint volt Schumacher alatt. Nem vrhat, hogy olyan sokszoros bajnokok ideje jjjn el, mint amilyen Schumacher volt. Van ngy-t szinte egyforma kpessg pilta. Ha a konstruktrk, mondjuk a BMW, a Toyota, vagy a Renault fel tudnak nni a kt lcsapathoz, akkor hihetetlenl izgalmas versenyeket lthatunk a jvben. n ltom rajtuk a fejldst. De ne panaszkodjunk, mr most is rendkvl fordulatos szezont lthatunk. Amelyben brkibl lehet isten, vagy bukott versenyz. Persze, a technikn is rengeteg mlik. De most jn majd az emberi tnyez. Hogy ki mennyire brja a r nehezed nyomst. Sokan mondjk, hogy ez nem is sport, mert mindig az nyer, akinek jobb autja van. Csakhogy szerintem most mr nem ez a fontos, hanem sokkal inkbb az, ki milyen ember. Vagyis sport ez a javbl. lvezetes, ltvnyos, rendkvl szrakoztat sport.