FORMAbont
Heikki Kovalainen rmteli, de tagadhatatlanul szerencss gyzelmrl, a hsies Felipe Massa tragikus motorhibjrl, Kimi Rikknen "Damon Hill-szindrmjrl", Timo Glock llektani vzvlasztjrl, s a klnfle vezetsi stlusokrl.
Wber Gbor-Farkas Pter |
|
 |

Ht v, ht klnbz gyztes - brmennyire is nehz elzni a Hungaroringen, senki sem llthatja, hogy a Magyar Nagydj eredmnye klnsebb jstehetsg nlkl is lazn kiszmthat. Majd persze beszljnk Heikki Kovalainenrl is, de inkbb azzal az rdekes egybeesssel kezdenm, hogy Nelsinho Piquet hockenheimi eredmnye utn zsinrban msodszor kerlt meglepetsember a 2. helyre: ki hitte volna, hogy Timo Glock ott fog vgezni vasrnap dlutn?
Glock persze egsz htvgn gyors volt - akr azt is mondhatnnk, hogy elre meneklt a nmetorszgi balesetvel kapcsolatos, makacsul ismtld krdsek ell. Ktsgkvl mzlija volt, hogy Lewis Hamilton s Felipe Massa is bajba kerlt, mert klnben nem rte volna el a dobogt, de a tempja ellen a versenyen sem lehetett kifogs. A kzps etapban, amikor pedig pontosan ugyanannyi benzint cipeltek, Glock hajszlra egyforma (1:22.7 krli) tlagot futott Kovalainennel, akrcsak az utols 22 krben. Ekkor mr a szuperlgy gumikon vezetett, amelyekkel sajt bevallsa szerint is kszkdtt, mivel azonban Kimi elszntan ldzte t, tovbbra sem lazslhatott. rdekes mdon tlagosan mgis a szuperlgyakon volt a leggyorsabb - csak akkor az ideredmnyei az etap vgre sem mutattak olyan javul tendencit, mint a kemnyebb keverken.
Timo montreali 4. helyvel s Jarno Trulli magny-cours-i dobogjval nagyon gy tnik, hogy a Toyota kezd magra tallni, s - legalbbis melegben - ott sertepertl a kzpmezny elejn, nem? Klnsen rdekes volt, hogy a Hungaroring utols szektorban mr az idmrn, aztn a versenyen is Glock s Trulli volt a leggyorsabb, pedig a Toyotnl elismerik, hogy a motorjuk az als fordulatszm-tartomnyban nem igazn nyomatkos, s az ember azt hinn, ennek a 12-es s a 13-as kanyar kijratnl igazn megvan a bjtje. Timo a 13-as fktvjn vgig klnsen ersnek tnt. Az idny korbbi rszben sokat szenvedett az ltala rhellt alulkormnyzottsgra hajlamos autjval, amit azonban mostanra szemltomst testhezllbban az ignyeihez tudtak igaztani. A vasrnapi eredmnyben kulcsszerepet jtszott a jl elkapott rajt is - persze a plya tisztbbik felrl indult, gy nem csoda, hogy elhagyta Robert Kubict, de sajt bevallsa szerint a reakciidejn is tudatosan javtania kellett, mert az v elejn akadtak vele gondjai.
Ltod, pp ezt szeretem ebben a boncolgatsdiban, hogy htrl htre az aktulis hangulatokat, benyomsokat tkrzi, s sokszor teljesen feje tetejre ll a vilg. Alig pr versennyel ezeltt ppen Glockot kritizltam, aki szmomra addig (Montrelt kivve, de ott azrt voltak kiesk bven) messze elmaradt attl a szinttl, amit az v eleje ta vrtam tle. Mondhatni kifel llt a szekrrdja a Toyottl, legalbbis nlam biztos. Aztn jtt ez a hatalmas buks, amirl nem tehetett, s ami eltt tnyleg megvillantott valamit abbl, amirt tbbek kztt GP2-es bajnoksgot nyert. Mintha ez az tkzs rzta volna helyre kpletesen, de akr a sz szoros rtelmben is.
Persze a dolgok sosem ilyen egyszerek, s a httrben elvgzett munkt legtbbszr nem ltjuk, de ktsgtelen, hogy bizonyos lelki tnyezk megvltoztatshoz sokszor nem vrt esemnyek kellenek. Akrmi, ami kizkkent a normlis kerkvgsbl, mint ahogy ezt Piquet-nl a hirtelen jtt lehetsg, Glocknl a srlstl val megmenekls segtett tbillenteni. De elg, ha David Coulthard replgp balesetre gondolsz, aki a hall torkbl megmeneklve jnhny futamon t szinte 110%-on teljestett, teljesen kivetkzve korbbi "beszrklt" nmagbl.
Bizonyos szempontbl Masst is kzjk sorolhatjuk, aki viszont futamrl futamra kpes a vgletek kzt operlni, s ezttal lete tnyleg egyik legnagyobb teljestmnyt villantotta. Ritkn sajnlok meg versenyzt, de ezttal egytt reztem Massval, aki egyszeren hibtlant autzott a 68. krig. Fantaszikusat rajtolt, de az igazn dnt s mesteri megmozduls az egyes kanyar fktvjn kvetkezett, amikor nemcsak a lehet legksbb fkezett, de rendkvl agresszven rfordult Hamiltonra, aki teljes meglepetsben ("H, ezt n szoktam csinlni!") bele is hibzott a kanyar kzepbe, s ezzel Felipe simn az lre lhatott. Ez volt a dolgok ltvnyosabbik rsze, m Massa versenytempja szintn fergetegesen j volt, hiszen Hamilton nem tudott vele menni, s onnan mr csak egyetlen dologban remnykedhetett: a szuperlgy keverken taln berheti a Ferrarit. A defekt persze megfosztott minket ettl a pros csattl, de a verseny utols szakaszban mr a Ferrari sem szenvedett a lgyabb Brigdestone-okon, s mgha Lewis tudott is volna valamit faragni a htrnybl, elzsre vgkpp nem lett volna eslye.
 |
A tavalyi GP2-es bajnok Glock megszerezte els dobogs helyezst, pedig sajt bevallsa szerint nem szmtott r, hogy ez mr a bemutatkoz vben sikerlni fog neki. Eddig kicsit beleszrklt a meznybe, a hungaroringi eredmnye mgsem volt vletlen: pntek reggeltl kezdve meggyzen gyorsnak tnt.
|
|
Ht igen, az az 5 msodperc krli klnbsg, amellyel Felipe vezetett Lewis eltt a defekt pillanatban, viszonylag biztonsgosnak tnt, mr ha a McLaren a Ferrarinl maximum 3-4 krrel tudta volna tovbb halogatni a msodik boxkillst, ami relis. Ismt j pldt lttunk arra, hogy mennyire becsaps lehet pusztn a statisztikkbl kiindulni: Felipe alighanem Monacban s a Hungaroringen nyjtotta idei legjobb teljestmnyt, az eredmnyek mgis azt mutatjk, hogy egyik helyen sem tudott gyzelmet aratni. Michael Schumacherrl is, aki pedig gyszlvn rekordszm rekordot tart, mindig azt gondoltam, hogy nem annyira a vilgbajnoki veiben, mint inkbb 1997-ben s 1998-ban vezetett a legsziporkzbban, amikor a pengelen tncolva letben tartotta a Ferrari technikai htrnya miatt eleve valszertlen vilgbajnoki remnyeit. Szmomra az sem tkrzi a valsgot, hogy Kimi a pontlls tekintetben megelzi Felipt, mert mostanban kevsb tnik meggyznek a csapattrsnl. Akrcsak Silverstone-ban, Kimi a Hungaroringen ismt akkor volt a leggyorsabb, amikor tulajdonkppen mr semmire sem ment vele: a verseny legvgn, a szuperlgy gumikon. Timt ldzve ktsgkvl rletes iramot diktlt, eltte viszont szinte az volt az ember benyomsa, mintha Fernando mgtt egyszeren elszundiklt volna, s lmban tekergetn a kormnyt meg nyomkodn a pedlokat. J j, tudom, hogy a Hungaroringen nehz elzni, Fernando pedig nem hibzott, de akkor is... Ez a megmagyarzhatatlanul hullmz teljestmny, amely korbban egyltaln nem volt jellemz Kimire, valsznleg arra utal, hogy csak szigoran behatrolt krlmnyek kztt rzi testhezllnak az idei Ferrarit, nem?
Ami azt illeti, hogy Timt taln felrzta a hockenheimi baleset, abban valban lehet valami, br maguk a versenyzk vltig tagadjk az ilyesmit. Tavaly Kubica is akkor kezdett Nick Heidfeld fl kerekedni, amikor tllte azt a bizonyos montreali hallszaltt, de az arra vonatkoz krdseket, hogy vajon ez adta-e meg szmra a szksges mentlis lkst, hevesen tiltakozva ttte vissza. Tnyleg, ha mr Kubicnl tartunk: szerinted mostanra tnyleg bekvetkezett, amitl flt, s a BMW remnytelenl lemaradt a Ferraritl s a McLarentl a fegyverkezsi versenyben?
Igen, habr ez most tl nagy pofon volt, s mg maguk sem rtik, hogy mirt. Ettl fogva mi is csak tallgathatunk, tl nagy volt ez a visszaess egy logikus magyarzathoz. Az biztos, hogy mr pntektl kezdve bajban voltak, de a folyamatosan gumizd plyn ilyenkor mg nehz messzemen kvetkeztetseket levonni. Radsul Kubica nagyot ment az idmrn, gy a fokozatos javuls benyomst keltette a csapat, ami utn mg feltnbb volt a visszaess, pedig a lengyel edzsteljestmnyt figyelmen kvl hagyva elg egyrtelmen lthat, hogy a BMW-nek ezen a htvgn nem volt meg a tempja.
Szerintem ez rszben fejlesztsi lemarads, rszben pedig az idei aut ellen dolgoz hungaroringi plyakarakterisztika kvetkezmnye, de brmelyik is, a vb cmrt gy nehz lesz csatban maradniuk, ha mg a kzvetlen ldzboly is rlp a torkukra. Mario Theissen ugyan vltig lltotta, hogy sz sincs fejlesztsi lemaradsrl, s jn itt mg lnyegi vltoztats, ennek ellenre teljesen biztos vagyok benne, hogy mr minimum egy lps htrnyban vannak a kt lcsapathoz kpest. Azaz, ha tallnak is idt a legjabb fejlesztsi csomaggal, akkor maximum a Ferrari/McLaren jelenlegi szintje kzelbe rhetnek, m azok sem vrjk htradlve a nyri sznet. A Toyota, a Red Bull s a Toro Rosso pedig megrkezett a nyakukra.
Kimire visszatrve: valban rthetetlen "alkoti vlsgba" kerlt, mintha teljesen motivcit vesztve autzna, pedig most ppenhogy harapnia kellene. A szerencse ezttal mellszegdtt, mert a messze fltte teljest Massa s Hamilton is prul jrt (nmi vigasz a francia s a kanadai futamokrt), habr ettl sokkal meggyzbb teljestmnyre lenne szksge ahhoz, hogy ne kelljen az utols futamokra halasztania a dntst a vb cmrt. A visszaessnek valdi okait taln csak maga tudja (vagy maga sem), habr mindig jellemz volt r a rapszodikus idmr szerepls, amit a rutinja ersdsvel azrt egyre inkbb kpes volt kordban tartani. Most viszont elhatalmasod "Damon Hill szindrmt" vlek felfedezni nla, azaz lassan csak az lrl kpes zsenilis dolgokra, a meznybe ragadva teljesen lebnul, s mintha ott se lenne. Nem tudom, Kimivel dolgozik-e sportpszicholgus, de az sszes problmja fejben keresend, ebben biztos vagyok. Hogy megtallja-e a megoldst...?
s vajon Kovalainent mennyire vltoztatja, vltoztathatja meg a siker nbizalom szempontjbl? lete els gyzelme mindenkit legyzhetetlenn tesz - legalbb a kvetkez futamig, ami jelents pluszt adhat neki a valenciai htvgre. Mondjuk azon jt nevettem, amikor arrl beszlt a verseny utn, hogy hogyan tartotta nyoms alatt Felipt kb. 20 mp htrnybl (azonnal a Gyalog galopp fekete lovagja ugrott be:), de ht a gyzelem az gyzelem, s nem kell megmagyarzni, mg akkor sem, ha az lbe hullott. Egybknt n ppen ezrt vagyok kicsit szkeptikus, mert egy bemkolt gyzelem nem jelenti azt, hogy valaki tnyleg elrte a konstans gyzelmekhez szksges teljestmnyszintet, remlem ezt is ltja - ha nem, akkor lesz mg "donnowhathappened".
 |
Kovalainen nmi szerencsvel ugyan, de feljutott a dobog tetejre, gy Kubica utn idn mr a msodik j nagydjgyztest avathattuk fel a szemlyben. A 10 pontot r eredmny dacra Heikkinek ssze kell szednie magt, ha erbl fel akarja venni a versenyt csapattrsval, Hamiltonnal.
|
|
Egy gyzelem miatt tnyleg soha nem kell mentegetzni, akkor sem, ha szerencss volt. Elvgre mgsem vletlen, hogy Heikki lbe pottyant, nem pedig valaki msba - ott kellett lennie Felipe s Lewis mgtt, s ennyi elg is. Az persze szp magyar kifejezssel lve valban utlagos belemagyarzsnak hangzott tle, hogy igyekezett nyoms alatt tartani Masst, aki Hamilton defektje utn ltvnyosan lelasstott, s krltekinten, a legcseklyebb kockzat vllalsa nlkl kontrolllta a tempt. Heikki azt lltotta, az els kt etapban szndkosan vatosan vezetett, mert idn mr akadtak gondjai a tlzott gumikopssal, s attl tartott, most is problmi lehetnek vele - azrt lssuk be, hogy gy normlis krlmnyek kztt nem lehet nyerni. Mgis: mzlival, vagy sem, megszerezte els F-1-es gyzelmt, ami pszichikailag gyakran fordulpontot jelent a versenyzk plyafutsban. Lehet, hogy az esetben ez volt az a llektanilag dnt esemny, amelytl megtltosodik majd? Bzzunk benne, mert amennyire remnytelinek tnt a tempja az idny elejn, mostanban annyira le van maradva Lewis-tl, klnsen versenykrlmnyek kztt. Ha az teljestmnybl indulnnk ki, gy tnne, mintha az elmlt hetekben a McLaren nem is fejldtt volna jelentsen a Ferrarihoz kpest, nem?
Hogy Kimin "Damon Hill-szindrma" lett volna rr? Ht, nem tudom... Mondjuk a jelenlegi formja engem is sokban emlkeztet arra, amit Mika Hkkinen mvelt a visszavonulsa eltt, mr szemltomst motivlatlanul: amg nem szimatol vrszagot, mintha ott sem lenne a plyn. Meglehetsen rulkod, hogy Kimit a plyafutsa sorn most elszr szorongatja meg komolyan egy csapattrsa, nem gondolod? Heidfeld mellett, a Saubernl mg jonc volt, radsul annak is tapasztalatlan, de amikor David Coultharddal s Juan-Pablo Montoyval volt prban, soha nem ltszott ktsgesnek, hogy ki az r a hznl. Az az elhreslt eset a fotssal a hockenheimi rajtrcson kzvetve szintn arra utal, hogy Kiminek mentlis jelleg problmi vannak, mert azrt nehz elkpzelni, hogy brkit is fellkdsne, plne nyilvnosan, ha nem lenne klnsen feszlt. Az elmlt nhny versenyt ltva mgis az a benyomsom, hogy bajosan kibogozhat technikai gubancoknak is kell lennik a httrben, mert Kimi mindig gyesen ki tudta kszblni az egyszerbb vezethetsgi nehzsgeket, mint pldul az Adrian Newey-fle McLarenek krnikus alulkormnyzottsgt. s ehhez vegyk mg hozz, hogy a Ferrari idn valban elfogadhatatlanul sokat hibzik, mgpedig minden szinten: amikor a versenyzk nem csinlnak semmilyen galibt, a motor adja meg magt, makrancoskodik az elektronika, meghibsodik a hts felfggeszts, leszakad a kipufog, nem tudnak felszerelni egy kereket a rajtrcson, vagy ppen bakot lnek a boxstratgival. A McLaren idn sokkal kiegyenslyozottabb, nem?
A BMW gyenglkedsrl csak annyit, hogy Kubica a versenyen rejtlyesen szeszlyes teljestmnyt nyjtott: a 24. s a 29. kr kztt pldul mg Giancarlo Fisichella s Adrian Sutil Force Indijnl is lassabb volt, ami akkor is ciki, ha figyelembe vesszk, hogy az autjban 21-26 krre elg benzin ltygtt, mg Fisico pp a tankolshoz kszldtt. s a jelek szerint Heidfeld sem tallt gy magra, ahogy Magny-Cours s Silverstone utn remlte. Alighanem az jvje is attl fgg, hogy mi lesz Fernando Alonsval. Tulajdonkppen mltnytalan egy kicsit, hogy tavaly Robert is hasonl gondokkal kszkdtt, de kapott mg egy eslyt, mg Nick fltt, aki most ugyanolyan helyzetben van, fenyegeten ott lg Damoklsz kardja. Hiba, az F-1 nem jtkonysgi intzmny.
De mennyire nem az. Ennek ellenre Heidfeld mg kihzhat egy vet, azonban viszonylag fiatal kora ellenre nem tudom, hny vig tengdhet el ers kzpszinten. Nincs benne tter, s hiba a nha meglepen j versenyteljestmny, nem tudja folyamatosan odatenni magt. Vele kapcsolatban az az rzsem, hogy sokkal nagyobb karriert futott volna be az 50-es vekben, amikor mg fele ennyi futamot rendeztek, s a klasszikus, higgadt, elegns stlus olykor nyer tudott lenni.
Ha mr stlusoknl tartunk, a Magyar Nagydj mindig remek alkalmat teremt testkzeli megfigyelsekhez, fleg, ha az ember a bels szerviztrl szemlli a versenyzket, nha tnyleg karnyjtsnyi tvolsgbl. Ilyenkor j rtelmet nyernek a versenyzk kzti klnbsgekrl alkotott prekoncepcik, a tv-kzvetts ltal megszrt jellegzetessgek. Az, hogy pnteken, az els szabadedzsen mennyire szenved mindenki a poros plyn, mint diszn a jgen, szinte folyamatosan villannak ki a versenykesztyk a piltaflkk skjbl, ezzel is a folyamatos korriglst jelezve, majd ahogy gumizdik a plya, s finomodnak a belltsok, szinte varzstsre nyugszik meg a mezny.
Felipe Massa a klasszikus, ksn fkezs, ksn forduls, korn kigyorsts iskola mintapldja, ami kpernyn alig jn t, ellenttben csapattrsval, aki viszonylag hamar megkezdi a fordult, hatalmas lendletet hozva a kanyarba, amit valahol a kzepe tjn megprbl minl egyenesebben megtrni, s mg viszonylag nagy bekormnyzs kzben kigyorstani. Hamilton abszolt sztnllat, de szinte mindig csak annyira finoman csszik meg alatta a McLaren fara, hogy ezzel automatikusan segti az vre kormnyzst - persze a rossz tapads aszfalton is megszenvedett pntek dleltt.
Nem gy Coulthard, aki lthatan lvezte az talaktott sikn nyjtotta kihvst, s ahol mindenki sszer gzadssal prblta minimalizlni a kerkkiprgst, folyamatos ercssztatssal gyorstott ki, de szemmel lthatan nagyon beltte magnak a dolgot, mert 5-bl tszr kpes volt megcsinlni. Hogy gyorsabb volt-e, azt ktlem, de lvezet volt nzni. Mg a versenyzk egy rsze (pl. Trulli) igyekezett elkerlni a kerkvetket, minl nyugodtabban tartva az autt a kanyargs rszeket, addig pl. Vettel vagy Kubica feltnen tmadta azokat, szinte mindenhol kiszlestve a plyt, szemmel lthatan cseppet sem zavartatva magukat az amgy velt s autt rz kvetkezmnyektl. Nico Rosberg pedig Felipe Massa tkletes ellenprja, a lehet legszkebb kanyarbejrati vekkel, korn tmadott cscspontokkal, s folyamatos gzon kormnyzssal, azonban a Williams ezen a htvgn nem igazn volt hozz partner. Nemegyszer szembesltem azzal, amint egy korn megkezdett kigyorsts felnl Nico el kellett emelje a lbt, mert az aut eleje egyszeren nem akart betapadni. s minl tbbet gondolkozom, annl tbb minden jut eszembe, de most gyere te, neked milyen volt bellrl a 2008-as Magyar Nagydj?
 |
Rmensen elegns vezetsi stlusval David Coulthard feltnst keltett a Hungaroringen. Lehet, hogy a mezny legidsebb versenyzje, s az v vgn visszavonul, de a rutinos sktbl mig nem veszett ki az ers autk irnti szenvedly.
|
|
Ha mr gyis megemltetted Nict, rla gyorsan elmondanm, hogy vele most beszltem elszr szemlyesen, s szintn szlva kellemesen meglepett azzal az elbvl termszetessggel, amely az F-1-ben eltlttt kt-hrom v utn mr le szokott pattogzani a versenyzkrl, hogy a nyilvnossgot kizr teknspnclt nvesszenek helyette. Persze valsznleg az is hozzjrul ehhez, hogy a Williams irnt manapsg nincs akkora rdeklds, mint hajdann - mg a McLaren szoksos sajtesemnyeire ltalban alig lehet befrni, Nicval ssz-vissz kt kollga trsasgban beszlgettnk, szinte teljesen ktetlenl. Tnyleg elkpeszten kzvetlen volt a src, mintha csak egy haver lett volna a szomszdbl, s ami mg fontosabb, minden krdsre rdemben vlaszolt, ahelyett, hogy megprblt volna valami sablonos PR-szveget visszabfgni, mikzben fl szemmel lopva a tvt bmulja. Mitagads, ez kellemes csalds volt, mert manapsg finoman szlva nem mindig felemel lmny a tolakod nyilvnossg ellen gyakran flegmasggal s nemtrdmsggel vdekez piltkkal trsalogni. s j plda volt arra is, amit mr eddig is tudtam: a tvn s az jsgokon keresztl jformn lehetetlen h kpet kapni a versenyzk szemlyisgrl. Ezek a htvgi, az sszes csapatnl naponta megrendezett sajteligaztsok tartalmilag, ppen a sablonvlaszok miatt, tbbnyire rtelmetlenek, de n "lzmrsnek" hvom, s ppen azrt tartom fontosnak ket, mert alkalmat adnak r, hogy az ember szemlyesen mrje le egy-egy versenyz vagy istll hangulatt. Ezt semmivel nem lehet ptolni.
Ami a vezetsi stlusokat illeti, Coulthard meghkkenten vagny stlusa nekem is nagyon bejtt: a 2-es kanyarban pldul krrl krre pratlan hatrozottsggal vezetett, risi lendlettel fordulva r, aztn a bels vzelvezetig fk nlkl, gurulva cskkentve a sebessget, mieltt megkezdte a kigyorstst. Az egyik legltvnyosabb, mgis legelegnsabb produkci volt az egsz meznyben. jsgri akkreditcival egybknt normlis esetben nem lehet lemenni a plya mell, mert az csak a paddock terletre s krnykre, meg a nztrre rvnyes, de az FIA sajtirodjtl most kaptam egy fots mellnyt, gy testkzelbl csodlhattam meg, amit te is emltettl: hogy Felipnek mennyire megvltozott a stlusa. korbban nem a klasszikus, ksi cscspontos iskola kpviselje volt, gyhogy ez a fejlds csakis tudatos erfeszts eredmnye lehet. Szmomra egybknt az tnt a legrdekesebbnek, hogy Nelsinho az edzsek vgn valahogy mindig sszerakott egy-egy j krt, holott elzleg ltvnyosan kszkdtt, szinte minden egyes fktvon besokallva, elrontva a bejrati veket, vagy tl korn adva gzt. Fernandhoz kpest, aki egybknt szintn birkzott a szemltomst nem tl kezes Renault-val, hamistatlan kutyatnek tnt - mgis tny, hogy az eredmnyek tansga szerint kezd magra tallni.
|