A hings bolondthatja meg a Ferrari-McLaren prharcot
Nem a plyktl, hanem a hmrsklettl fggenek az erviszonyok?
Jelenleg a csapatok sem rtik, hogy az erviszonyok mirt vltoznak meg drmaian egyik htrl a msikra, de a hungaroringi paddockban teret hdt elmlet szerint idn az aszfalt hmrsklete lett a dnt tnyez.
Idn mg magukat a csapatokat is zavarba ejti a krds, hogy mitl fggen vltoznak htrl htre az erviszonyok, de elkpzelhet, hogy a Hungaroring paddockjban terjed elmlet vgre vlaszt ad erre a talnyra.
Tavaly viszonylag egyrtelm volt, hogy melyik plyn melyik csapat lesz flnyben - pldul Monacban, Montrealban vagy a Hungaroringen, ahol j mechanikai jellemzkre volt szksg, a McLaren, a Barcelonhoz hasonl, klasszikus aero-plykon viszont a Ferrari vette t az uralmat. Idn nem ennyire egyszer a kplet.
"Azt kell mondanom, hogy a helyzet ebben az vben ms, mint korbban volt, mert nincs egyrtelm llovasunk. Mindhrom lcsapat nyjtott mr j s silny teljestmnyt is. Radsul nha egy-kt hetes klnbsggel, amit senki nem tudott megmagyarzni" - mutatott r a BMW Saubert irnyt Mario Theissen magyar jsgrknak nyilatkozva.
"Elg arra gondolnunk, hogy nhny versennyel ezeltt a Ferrari simn uralta a terepet, s az edzseken Hockenheimben is ersnek tntek, a futamon viszont mr tlnk is lemaradtak. Valami szokatlannak kell lennie a httrben."
A Bridgestone technikai igazgatja, Hirohide Hamashima gy vli, megtalltk a titok nyitjt.
"Nem vagyok benne teljesen biztos, de elkpzelhet, hogy a Ferrari nagyon gyengden bnik a gumijaival, a McLaren viszont kicsit agresszvebben. Ilyen (hvs) idjrsi viszonyok kztt ezrt a McLaren tudja a megfelel hmrskleten tartani a gumikat" - mondta Hamashima az autosport.com-nak a Hungaroringen.
"Ha (Hockenheimben) meleg lett volna, a McLaren valsznleg elmelegti a gumijait - s a Ferrarinak lettek volna testhezllak a klnbsgek."
Nhny fok is szmt
Felttelezsek szerint a kt lcsapat szmra 10 fokkal eltrnek az idelis hmrskleti viszonyok, gy tulajdonkppen a hingadozs az, ami fordulatoss teszi a kztk zajl kzdelmet.
Igaz, a Ferrari technikai igazgatja, Aldo Costa gy rzi, Nmetorszgban az is hozzjrult a maranelli istll problmihoz, hogy a Bridgestone vatossgbl tl kemny keverk abroncsokat vlasztott a plyra, ahol tavaly, a szabvnygumik els vben mg nem rendeztek versenyt.
"Szerintem a legutbbi futamon nem tudtunk elg tapadst kihozni a gumikbl, de ezzel nem voltunk egyedl" - mutatott r Costa a Magyar Nagydj pnteki sajttjkoztatjn. - "A verseny kzben a piltk zme hasonl gondokkal kszkdtt."
"A gumik nagyon-nagyon kemnyek voltak, valsznleg tl kemnyek ahhoz a plyhoz, klnsen a legkemnyebb keverk. Gyakorlatilag mg el sem koptak; egyszeren nem is mkdtek rendesen. Ez rnk s a csapatok tbbsgre is rvnyes volt."
A hmrskleti ingadozs azonban nem csak a Ferrarira s a McLarenre, hanem a kzpmezny csapataira is kihatssal van, amelyek, ha lehet, mg inkbb a nanszokon ml kzdelmet folytatnak egymssal.
"Igen, valsznleg ez is hozzjrul" - vlaszolta a toyots Timo Glock, amikor az A5.hu a szombati idmr utn arrl faggatta t a Hungaroringen, hogy az aszfalt hmrsklete kihatssal lehet-e az erviszonyokra. - "A mi autnk pldul melegben rendszerint kifejezetten ersnek tnik. Ez mr kiderlt az idny elejn, Ausztrliban s Malajziban is, gyhogy alighanem kulcstnyezrl van sz."
Az elkpzels mellett szl, hogy a Magyar Nagydj szombat dleltti szabadedzsn, amikor az aszfalt 33-38 fokos volt, a Ferrari nem tnt tten ersnek, dlutn azonban, ahogy a plya hmrsklete 43 fokig emelkedett, Felipe Massa plyacscsot futott.
Nico Rosberg, akinek csapata, a Williams nem mutatkozott hasonlan hatkonynak a hsgben, ugyanakkor ktkedve fogadta az elmletet.
"Rendkvl rdekes a helyzet" - felelte a krdsnkre. - "Egyes istllk nagyon hullmz teljestmny nyjtanak, s fogalmunk sincs, mi trtnik, ami tnyleg izgalmas. De nem a hsg teszi. Inkbb csak plyrl plyra vltoznak az erviszonyok. A plyk jellemzi a meghatrozak, mert nagyon klnbzk. Ez az ok."
A felvetsre, hogy a Ferrari idn gyors volt Monacban s Barcelonban is, kt teljesen ellenttes jelleg plyn, s a McLarent sem lehetett helyszn szerint beskatulyzni, Rosberg elgondolkodva azt mondta: "Igen, ez igaz. De nem tudom, mi lehet a magyarzata."
|