SMS-interjú Kimivel
>>>
Kitől tartasz jobban a szezon előtt: Fernandotól, vagy a csapattársadtól, Felipétől?
Mindketten valószínűleg a legnagyobb riválisaim között vannak, de nem hiszem, hogy ők lesznek az egyetlenek. Ott lesz Hamilton és Kovalainen is. A pályán egy egyszerű szabályhoz tartom magam: nem félek senkitől, de mindenkit tisztelek. Természetesen a maximum fair play és korrektség mellett. Úgy gondolom, hogy 2008-ban is a Ferrari és a McLaren fog harcolni a bajnoki címért, de meg kell várnunk, hogy a BMW Sauber és a Renault mit tud, határozottan fejlesztenek, és őket is előre várják. Meglátod, izgalmas évünk lesz, és jól fogunk szórakozni.
Néhány nagydíj nehezebb lesz főleg esőben. Nem gondolod, hogy túl nagy a hangsúly a biztonságon:
Szerintem a biztonságnak meg kell maradnia elsődleges szempontnak, és az, hogy biztonságban ülünk az autónkban, nem azt jelenti, hogy a versenyek unalmasak. Az autóban csak arra gondolsz, hogy gyorsabb légy a többieknél. Vannak okok, amiért kevesebb az előzés, de az FIA már dolgozik azon, hogy ezen 2009-re változtasson.
Az új szabályoknak köszönhetően szerinted izgalmasak lesznek a futamok, mivel a futamok 90%-a el lesz döntve a tankolás által? És mit gondolsz az éjszakai versenyekről? Nem gondolod, hogy túl veszélyes lesz ez nektek, pilótáknak?
Nem hiszem, hogy sok dolog meg fog változni. Meg kell várnunk a 2009-es bajnokságot, amikor az autók alapjában véve különbözőek lesznek az aerodinamikai szabályok miatt. Ami az éjszakai versenyeket illeti, nem hiszem, hogy problémáink lesznek a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodással, néhány társunk már megtette ezt kerékpárral is.
Kevesebb versengés lesz a pályán a kipörgésgátló betiltásával?
A legjobb pilóták és csapatok elöl fognak maradni. Ugyan ez a helyzet volt 2001-ben, amikor újra engedélyezték. 4 verseny után is azok, akik elöl voltak, ott is maradtak.
Mit gondoltál, amikor az idény felénél, Häkkinen azt nyilatkozta, hogy rosszul döntöttél, amikor a Ferrarit választottad?
Még a legnehezebb helyzetekben is biztos voltam a döntésemben. A Ferrarinál egy fantasztikus atmoszférát találtam, és egy csapatot, akik abszolút a legjobbak a versenyképesség terén. Nekik hála ismét élvezem a Forma 1-ben való versenyzést. És ahogy azt Häkkinen és mindenki láthatta, a döntésem végül győzelemhez vezetett.
Mit gondolsz arról a felvetésről, miszerint a mostani generáció alárendeltje a Senna, Prost és Schumacher időszaknak?
Én azon a véleményen vagyok, hogy ilyen összehasonlítást nem lehet csinálni. Nem tudod a különböző érák meghatározó alakjait összehasonlítani. Mindenesetre úgy gondolom, hogy ez a kérdés minden korszak pilótáját érinti, Sennát és Prostot, Stewartot és Laudát, valamint Schumachert. Évek óta mindig tesznek fel ilyen kérdést, de szerintem ez az, amire sosem kaphatunk választ.
Mi a véleményed Sennáról és Prostról?
Mind a ketten kiváló pilóták voltak. Azt nem tudom, hogy milyen személyiségek voltak, mert nem ismertem őket.
Gondoltál valaha arra, hogy nem nyerted volna meg a bajnokságot, ha Schumacher még versenyezne?
Nem, mert senki sem legyőzhetetlen. A múltban már kétszer is elég közel kerültem ahhoz, hogy elcsípjem a címet a McLarennel, de nem így történt, mivel az autó nem volt elég megbízható. Egyébként nem szeretem összehasonlítgatni magam Schumacherrel, sem pilótaként, sem emberként. Minden ember különbözik a másiktól. De abban hasonlítunk, hogy a versenyzés a szenvedélyünk.
Hogyhogy soha nem voltál mérges Hamilton modortalan tettei miatt? –nem tudni, mire utal az írója.
Mert nem volt okom felmérgelni magam. Megvannak az emberek, akiknek megvan a felelőssége eldönteni, hogy mi történt a pályán, és a döntéseiket el kell fogadni. És én ilyen vagyok. Felesleges például azon mérgelődni, hogy valami nem jól megy, inkább arra kell koncentrálni, hogy mit tegyünk, hogy javítsunk. Megnyertem a címet a Ferrarival, mert végig hittünk ebben, még akkor is, amikor a helyzet nem úgy nézett ki, például USA vagy Fuji után.
Változott valami a munkamódszereidben a McLarenes időkhöz képest?
Mindkét csapat erős csapat, de sok dologban eltérnek, de nem akarok összehasonlítgatni semmit. Az biztos, hogy a Ferrarinál sokkal nagyobb a „lelkesedés, melegség”, itt jobban azt érzem, hogy a család tagja vagyok…és utána a pódium Monzában, mennyi érzelem. Az olasz rajongók a legjobbak a világon.
A világon több millió tifosi van. Monza tömve van Ferrari-rajongókkal. Mit érez Iceman az autóban ülve?
Elsősorban azt, hogy szerencsés vagyok, mivel a munkám és a szenvedélyem egy és ugyan az. Ferrari pilótának lenni különleges, valami más, főleg Olaszországban. Az biztos, hogy a monzai pódiumon állni fantasztikus: 2006-ban is az volt, amikor Schumacher bejelentette a visszavonulását, és 2007-ben újra ott állhattam mint a Ferrari pilótája. Remélem ezúttal a pódium legfelső fokán állhatok majd Monzában is.
Milyen más sportot szeretsz az autósportok és a snowboardon kívül? Foci? Mit csinálnál, ha nem autóversenyző lennél?
Mindenféle autósportot szeretek, amíg az csapatsport. Imádom a jéghokit, ami nagyon népszerű sport a skandináv országokban. Lehet, hogy hokijátékos lennék, gyerekként nem is voltam olyan rossz, de az edzésidők nem tetszettek, túl korán voltak, és én imádok aludni. Egyébként az autóverseny úgy általában, és amiben érintett is vagyok, a Forma 1. Igazán meg vagyok elégedve ezzel, és addig fogok versenyezni, amíg örömömet lelem benne.
Van olyan pálya, amit jobban kedvelsz?
Nagyon szeretem Spat és Suzukát, de Monaco utcáin is nagyon szeretek vezetni.
Miért küzdesz, hogy nevess?
Nem küzdök, de mindenki úgy fejezi ki az érzelmeit, ahogy az a legtermészetesebb. Sokkal rosszabb lenne, ha minden percben nevetnék. Azután azok az emberek, akik ismernek tudnák, hogy csak tettetem a nevetést.
Milyen utcai autót vezetsz?
Általában egy Alfa Romeo 159-t.
Megtanulsz olaszul?
Már tudok néhány szót, de nehéz olyan időpontot találni, amikor jó lenne megtanulni egy új nyelvet. És a csapatban angolul beszélünk, mivel sokan más országokból valók.
A szerelőid megtanították neked az olasz himnuszt?
Nem, mert tudják, hogy hamisan énekelek.
Vannak rituáléid a verseny előtt, hogy elűzd a balszerencsét?
Nem, nincsenek rituáléim. Megpróbálok annyit aludni, amennyit csak lehet.
Gondoltál már valaha arra, hogy kiüsd az egyik riválisodat a versenyből?
Nem, soha.
Hogyan jön ilyen sok jó pilóta Finnországból?
Talán azért, mert az év során különböző körülmények között kell vezetnünk a klímából adódóan.
Milyen érzés több mint 300 km/h-val száguldani egy Forma 1-es autóban?
Imádom a sebességet. Ez tiszta adrenalin.
Hogy érzed magad közvetlenül egy verseny rajtja előtt?
Ez egy különleges pillanat, amikor megpróbálsz teljesen a rajtra koncentrálni, nincs helye semmilyen gondolatnak vagy érzésnek.
|