A svájci csapattulajdonos 2000-ben adott először tesztlehetőséget a nagy tehetségnek tartott Räikkönennek, pedig a finn alig több, mint 20 formaautós versenyen volt túl akkor, és nem is valamelyik elismert szériában, mint például a Forma-3 vagy -3000, hanem a Forma Renault sorozatban.
Az is csoda volt, hogy Sauber úr egyáltalán felfigyelt a zöldfülűre, de Räikkönen menedzsere, David Robertson folyamatosan "zaklatta" a svájcit: "Mindig azt mondta nekem, hogy ez a Kimi olyan gyorsan vezet, hogy olyat korábban még nem is láttam"- mondta Peter Sauber a Sonntagszeitung-nak.
"Alapjában véve a pilótaügynökökkel szemben mindig tartózkodó vagyok, de Robertson annyi történetet mesélt erről a rendkívüli finnről, hogy meggyőzött."
Robertson ráadásul annyira biztos volt a dolgában, hogy nem is egyszeri alkalmat kért a Saubertől, hanem rögtön egy háromnapos tesztelést követelt. A legtöbben bizonyára elhajtották volna az erőszakos menedzsert, ám Peter Sauber mégis engedett neki, és Mugellóba invitálta Räikkönent 2000. szeptemberében.
"Már az első napi köridők és adatok - amiket átküldtek nekem Hinwilbe - én ugyanis akkor még nem voltam a helyszínen,- is sokat ígérők voltak"- folytatta a visszaemlékezést Sauber úr. "A második napra aztán már a technikai igazgatónk, Willy Rampf és én is Mugellóba repültünk, hogy személyesen is lássuk a srácot. Bár különböző nézeteket vallunk Willy-vel, ezúttal gyorsan egyetértettünk, és szerződést kínáltunk Kiminek."
Peter Sauber ekkor már hitt az ifjú titánban, ám nem volt könnyű helyzetben, hiszen a tehetős szponzor, a Red Bull a brazil Enrique Bernoldit szerette volna a Sauberben látni 2001-ben Nick Heidfeld csapattársaként. A svájci csapatfőnök mégis kitartott Räikkönen mellett, és őt ültette be az autóba, még a Red Bullal való súrlódást is vállalta.
Ezzel azonban még mindig nem értek véget Sauber úr megpróbáltatásai, hiszen szuperlicencet kellett szereznie új kedvencének, ami Kimi soványka formaautós múltját tekintve nem ígérkezett könnyű feladatnak. Az FIA elnöke, Max Mosley Räikkönen ellen volt, míg például Bernie Ecclestone, Jean Todt, Ron Dennis és Frank Williams is inkább a fiatal tehetség mellé állt, így végül pozitív döntés született. A finn megkapta az engedélyt, igaz eleinte csak ideiglenesen, de utána remek teljesítményével mindenkit meggyőzött arról, hogy hiba lett volna hátráltatni versenyzői pályafutását.
Räikkönen első szezonjában, 2001-ben 9 pontot gyűjtött (akkor még csak az első hat helyezett kapott pontot) és 10. lett összetettben, közvetlenül márkatársa, Heidfeld mögött. Kétszer is negyedikként intették le, és ez elég volt ahhoz, hogy felkeltse a legnagyobbak érdeklődését is.
A Ferrari is bejelentkezett érte, de végül a McLaren lett a befutó, a wokingiaknál a leköszönő világbajnok, Mika Häkkinen jól kampányolt, és Räikkönen 2002-ben már az egyik ezüstnyílban találta magát.
Sauber és Räikkönen közt azonban igazán szoros kapcsolat alakult ki a rövidke idő alatt is: "Mikor elment, egy kézzel írt angol nyelű levelet kaptam tőle, melyben ez állt: Kedves Peter, nagyon köszönöm neked, hogy lehetőséget adtál nekem a Forma-1-ben. Most Ron Dennistől azonban olyan lehetőséget kaptam, hogy a McLarennel minden idők legfiatalabb világbajnoka lehetek."
"Mikor azonban mondtam neki, hogy nem szeretnénk őt elengedni, újra levelet írt, ám az már nem volt ennyire barátságos hangvételű. Ekkor egyértelmű lett számomra, hogy nem fogjuk tudni megtartani. Ugyanúgy viselkedett, mint amilyennek megismertem: ha egyszer valamit a fejébe vett, azt véghez is vitte"- folytatta Sauber úr, aki végül egyes becslések szerint 10 millió euró körüli összegért cserébe elengedte a pilótát.
Azóta már jól tudjuk, hogy Kimi Räikkönen nem lett minden idők legfiatalabb bajnoka a Forma-1-ben, hiszen bár volt néhány jó éve a McLarennél, a végső siker csak nem akart összejönni neki. A finn ezt megelégelve a tavalyi szezon végén odébbállt, és a Ferrarinál folytatta. Az olaszokkal roppant izgalmas végjátékot követően idén a csúcsra ért, és megvalósította álmát.
Sauber úr és Räikkönen Svájcban csak néhány kilométerre laknak egymástól, így nem volt véletlen, hogy a szezonzáró Brazil Nagydíjról is egy géppel repültek haza. A zürichi reptérről Kimi sietve távozott, miközben Peter Sauber még javában nyilatkozott: "Mindig is ilyen volt, szótlan, félénk és visszahúzódó. Mikor odakerült hozzánk, akkor is legszívesebben meg sem szólalt, igaz, ehhez az is hozzájárult, hogy akkor még hadilábon állt az angollal"- tette még hozzá a svájci.