Interjú Kimivel, még a Mclarense korszakból
Egy kis ízelítő: Kérdés:Igazak a pletykák, hogy a Ferrarihoz szerződsz? Räikkönen: Nem.
Kérdés: Te vagy a világ legjobb autóversenyzője?
Kimi Räikkönen: Ez nehéz kérdés, de nem mondhatok mást mint, hogy természetesen. :D
Kérdés: Mire gondoltál az Amerikai Nagydíj előtti percekben?
Räikkönen: Arra, hogy fogunk-e versenyezni, vagy sem. Természetesen csalódott voltam.
Kérdés: Jó lenne, ha megengedett lenne a kerékcsere verseny közben?
Räikkönen: Vissza a régi rendszerhez? Nem. Ez az új rendszer rendben van.
Kérdés: Hogyan tennéd vonzóbbá a Forma-1-et (pl. több előzés)?
Räikkönen: Kevesebb leszorítóerőt adnék az autóknak és nagyobb tapadást a gumiknak.
Kérdés: Igazak a pletykák, hogy a Ferrarihoz szerződsz?
Räikkönen: Nem.
Kérdés: Szeretnéd, ha Schumacher lenne a csapattársad? Kit szeretnél a legjobban csapattársadnak?
Räikkönen: Nem érdekel ki a csapattársam. Ugyanakkor nem lenne rossz Schumacher ellen versenyezni és megnézni ki a gyorsabb ugyanolyan autóban. Kérdés: Hogyan jellemeznéd a különbséget Juan Pablo Montoya és a te vezetési stílusod között?
Räikkönen: Montoya stílusa talán egy kicsit durvább, jobban fogyasztja a gumikat és többet csúszkál.
Kérdés: Mennyi döntési szabadsága van egy versenyzőnek egy Grand Prix-hétvége során? Eldöntheted hány boxkiállást akarsz és mikor?
Räikkönen: Természetesen a versenyző megkapja azokat a lehetőségeket, amiket akar, de a taktikai döntések sok mindentől függenek. Vannak erre emberek, akik kiszámolják, hogy mi hogy a legjobb.
Kérdés: Mi volt az eddigi legjobb élményed a Forma-1-ben?
Räikkönen: A monacói győzelmem májusban. Ez egy legendás verseny és nehéz megnyerni. Ott bármi megtörténhet. Ugyanakkor a tavalyi Spa-i győzelmem is nagyon közel áll ehhez.
Kérdés: Fizikailag mi a legnehezebb a Forma-1-es versenyzésben? A G-erőkkel való küzdelem, a hőség, a folyadékvesztés, a kormány forgatása, vagy mi?
Räikkönen: Természetesen a kormány forgatása, de a legnagyobb teher a nyakunkra nehezedik, különösen fékezésnél és gyorsításnál.
Kérdés: Mi volt az eddigi legrosszabb baleseted a Forma-1-ben?
Räikkönen: A legrosszabb az volt, amelyik a pályafutásom elején a Saubernél történt egy Magny-Cours-i tesztelésen. Elvesztettem az uralmat az autó fölött és beleszaladtam a betonfalba. Helikopterrel kórházba szállítottak és az egyik hátcsigolyám kicsit megsérült, de szerencsére rosszabb nem történt.
Kérdés: Melyik a kedvenc Forma-1-es pályád?
Räikkönen: Legjobban a belgiumi Spa-t szeretem. Ez egy régimódi pálya remek emelkedőkkel és lejtőkkel. Egyik pályát sem tartom rossznak, mindegyik rendben van, de néha a körülmények rosszak.
Kérdés: Melyik volt a leginkább zavarba ejtő pillanatod a Forma-1-ben?
Räikkönen: Nem tudom, hogy volt-e ilyen… Ugyan ez nem zavarba ejtő, de az egyik első versenyemen (2002-ben, Franciaországban – a ford.) majdnem nyertem, de megcsúsztam egy olajfolton. Bosszantó volt. Nem zavarba ejtő, de bosszantó.
Kérdés: Megtarthatod a győzelmi trófeáidat? Otthon vannak?
Räikkönen: Nem tarthattam meg őket, a (2003) Malajziában kapott első győzelmi trófeám kivételével. Az összes többi, ami otthon van csak másolat – tehát nem azok, amelyeket átvettem a dobogón. Minden csapatban más erre vonatkozóan a szabály és nálunk úgy van, hogy másolatot kapok minden trófeáról. Ezek otthon vannak a trófea-szobámban, Svájcban.
Kérdés: Látod a finn zászlókat a lelátókon a verseny alatt olyan nagy sebességnél?
Räikkönen: Néha igen, az igazán nagyokat az egyenesek végén. Ezek a helyek jók arra, hogy észrevegyem őket.
Kérdés: Mi történne, ha egy hétköznapi ember megpróbálna vezetni egy Forma-1-es autót? Egyáltalán elindulna?
Räikkönen: Valószínűleg elindulna, ha tudja hogyan kell működésbe hozni a kuplungot. De nagy valószínűséggel megpördülne, vagy csak lassan tudna menni. Néhány évvel ezelőtt Niki Lauda is kipróbálta és annak ellenére megpördült, hogy nagy versenyző volt.
Kérdés: Versenyek alatt nem érzed úgy néha, hogy WC-re kell menned?
Räikkönen: Nem emlékszem ilyen esetre, de ha ez történik, akkor kénytelen vagy a nadrágodba engedni.
Kérdés: Hogyan kerül ki a víz a pilótaülésből, amikor esik az eső?
Räikkönen: Nagyon szűk a hely a pilótaülésben, így nem sok víz jut be. Még ha zuhog is az eső, csak a kesztyűid és a bukósisakod lesz vizes.
Kérdés: Hogyan isztok a verseny alatt? Sokat iszol közben, vagy egyáltalán van időd ilyesmire gondolni miközben versenyzel?
Räikkönen: A versenytől függ. Vannak olyanok, amelyeken sokat iszom és vannak olyanok, amelyeken egyáltalán nem. Van egy vízbevezető cső a bukósisakban és van egy gomb a kormányon, ami vizet adagol.
Kérdés: Tudsz tüsszenteni vezetés közben, vagy nehéz, ha a sisak rajtad van és amikor olyan gyorsan mész?
Räikkönen: Sosem tüsszentettem verseny közben, de nem hinném, hogy problémát jelentene, ha esetleg megtörténne.
Kérdés: Mi volt az első autód?
Räikkönen: Egy fekete Lada. A 17. születésnapomon vezettem először. Néhány barátomtól kaptam az autót ajándékba. A motor nem volt jó benne, de elcseréltem egy iskolai barátommal és később 1000 finn márkáért eladtam egy barátomnak, aki ugyanilyen árért adta tovább.
Kérdés: Milyen autót vezetsz legtöbbször, amikor nem versenyzel?
Räikkönen: Egy DTM Mercedest, az E55 AMG modellt.
Kérdés: Mi lennél, ha a Forma-1-es karriered csak álom lenne?
Räikkönen: Valószínűleg akkor is valami olyat csinálnék, ami kötődik a technikai sportokhoz. Talán motocross-oznék vagy valami mással versenyeznék, aminek motorja van – talán valamelyik másik sorozatban.
Kérdés: Melyik versenyzővel töltöd el a legtöbb időt a versenyhétvégéken és a szabadidődben?
Räikkönen: Nem igazán más versenyzőkkel töltöm az időmet. A hozzám legközelebb álló emberek nem autóversenyzők.
Kérdés: Miért húzod meg a pezsgős üveget mindig mielőtt locsolnál a dobogóról?
Räikkönen: Természetesen mert meg kell kóstolnod a jót. Kár, hogy szét kell locsolni.
Kérdés: A túlságosan izgatott női rajongók zavarnak?
Räikkönen: Nem. Van egy olasz nő, aki minden héten küld nekem levelet – főleg képeslapot.
Kérdés: Szeretnéd, ha nők is versenyeznének a Forma-1-ben?
Räikkönen: Ha rajtam múlna, jöhetnének, igen.
Kérdés: Melyik a legjobb gokart-pálya Finnországban?
Räikkönen: A Kimi Circuit Lappennrantaban, Muukóban.
Kérdés: Miért hívják a kutyádat Ajaxnak?
Räikkönen: Már akkor Ajax volt a neve, amikor Svájcban megvettük. Nem tudtunk semmi jobbat kitalálni, így ez maradt.
Kérdés: Az autósport a munkád, de mennyi időd van arra, hogy más sportokkal is foglalkozz?
Räikkönen: Nyáron természetesen kevesebb időm van szezon közben, de nagyon sokféle dolgot csinálok: télen motoros szán, nyáron motocross, jet-ski, golf, tenisz, kondizás, mindenféle. Nemrég megvertem Markot (Arnall – Kimi fizikoterapistája – a ford.) teniszben.
Kérdés: Adtál már valamit a keresetedből jótékony célokra?
Räikkönen: Több év óta együttműködöm a finn SOS gyermekfaluval.
Kérdés: Mi újság a házasságoddal Jennivel?
Räikkönen: Minden rendben van.
Kérdés: Mikor lesznek gyerekeitek?
Räikkönen: Egyelőre nem, de a feleségemet kell megkérdezned….
Kérdés: Próbáltál már lovagolni? Ha igen, mi volt a véleményed?
Räikkönen: Kétszer megpróbáltam, de egy kicsit nehéz számomra, mivel allergiás vagyok a lovakra. De sikerült azonnal galoppozásra bírnom a lovat miután megfelelő instrukciókat kaptam. És nem estem le. De hagyom, hogy inkább a feleségem foglalkozzon a lovakkal.
Kérdés: Hol vágattad le a hajad? Van saját stylistod? Mindig magad választod ki a ruháidat?
Räikkönen: Nincs stylistom, de Kukka Kuparinene vágja a hajamat Helsinkiben, Katajanmariaban.
Kérdés: Mi a kedvenc könyved?
Räikkönen: Jelenleg James Hunt életrajzát olvasom.
Kérdés: Azt hallottam, hogy amint megkaptad a jogosítványodat azonnal elkezdtél száguldozni Helsinki központjában. Igaz ez?
Räikkönen: Már bevallottam a Ladát, de azt hiszem legtöbbször Espoo-ban vezettem, talán néha Helsinkibe is elmentem vele.
Kérdés: Meddig fogsz a Forma-1-ben versenyezni?
Räikkönen: Még egy jó darabig.
Kérdés: Mit fogsz csinálni, amikor idősebb leszel? Úgy értem a Forma-1-es pályafutásod után?
Räikkönen: Még nem döntöttem el. Valamit, ami szórakoztat.
|